fbpx

Gemiddeld  bij 229 beoordelingen

5 tips voor een ijzersterk immuunsysteem

Nog nooit is onze staat van gezondheid zo belangrijk geweest als nu tijdens de Corona crisis. Een sterk immuunsysteem is nu meer dan ooit noodzakelijk. Hoewel we overal te horen krijgen hoe we de verspreiding van het virus zo goed mogelijk kunnen minimaliseren, wordt er weinig tot geen aandacht besteed hoe we ons immuunsysteem het beste sterk kunnen houden en zo de kans op ernstige infecties en ziekten kunnen voorkomen en/of beperken.

Het immuunsysteem is in het kort gezegd een verdedigingsmechanisme die ons lichaam helpt zowel ziekten als infecties te voorkomen en te beperken. Het bestaat uit allerlei verschillende biochemische processen die je lichaam beschermen. Je kan het zien als een verdedigingslinie die schadelijke stoffen en ziektekiemen uit je lichaam verwijderd en als het immuunsysteem dus niet goed werkt kan dat leiden tot allerlei verschillende ziekten.

Kun je het immuunsysteem versterken?

Net als alle andere processen in ons lichaam is ons immuunsysteem erg complex.  Als je het wilt versterken dan komt er best wel wat bij kijken. Je houdt je immuunsysteem sterk en gezond door een leefwijze te hanteren waarbij voldoende beweging, een goede nachtrust en een gezonde eetpatroon met zo min mogelijk bewerkte producten centraal staat. 

Hieronder hebben we een aantal tips geschreven die jou helpen je immuunsysteem te ondersteunen.

Tip 1: Voldoende beweging

Tip nummer 1 komt natuurlijk niet als een verrassing. Voldoende beweging is voor iedereen belangrijk. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen en niet om urenlang hangend op de bank Netflix te kijken of om uren zittend te werken achter een bureau. Heb je zittend werk neem dan regelmatig een pauze en zorg ervoor dat je zo nu en dan een wandeling maakt en wat stretch oefeningen doet.

Het is dan ook niet zo gek dat beweging een positieve invloed heeft op het immuunsysteem. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat 30 tot 60 minuten op een gemiddeld intensiviteit sporten (hardlopen, voetballen, krachttraining, flink wandelen of fietsen) je immuunsysteem bevorderd. Sporten werkt namelijk stressverlagend , je zweet alle afvalstoffen eruit, je traint je conditie en je stimuleert je bloedcirculatie.

Tip 2: Nachtrust

Overdag wordt je lichaam aan allerlei prikkels blootgesteld en tijdens je slaap herstelt je lichaam zich hiervan. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je geheugenfunctie van je immuunsysteem optimaal werkt. Alles wat het tegenkomt en als vreemd ervaart wordt als het ware opgeslagen in je afweercellen. Deze kunnen zodoende in actie komen en het lichaam beschermen mocht diezelfde bacterie of virus weer je lichaam willen binnendringen. Probeer 2 uur voor het slapen niet meer op je telefoon, tablet of achter de tv te zitten. Maak een wandeling, lees een boek, mediteer, doe wat yoga oefeningen, drink een beker kruidenthee en bereidt je lichaam en geest voor op een goede nachtrust van minstens 8 uur per nacht.

Tip 3: Voeding

Een gezond eetpatroon kan je immuunsysteem versterken en de kans op ziek worden aanzienlijk verminderen. Een gezond eetpatroon wil zeggen dat je voornamelijk voedsel eet dat echt is. Allerlei soorten groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, kruiden en granen.  Zo min mogelijk bewerkt voedsel. Deze bewerkte producten bevatten allerlei smaakversterkers en kleurstoffen om het product er beter uit te laten zien en langer houdbaar te maken. Dit heeft je lichaam helemaal niet nodig.

Een tekort aan ijzer kan leiden tot bloedarmoede waardoor je immuunsysteem verzwakt. Dit kan voorkomen worden door voeding te eten dat ijzer bevat zoals spinazie,  kruisbloemige groenten (bloemkool, broccoli), peulvruchten (linzen, kikkererwten etc.), noten, zaden, en gedroogd fruit (dadels, vijgen en rozijnen)

Vitamine C, ook wel bekend als de weerstand vitamine. Deze vitamine stimuleert de vorming van  witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn een belangrijk onderdeel van ons immuunsysteem, oftewel de weerstand. Verder is het een bevordelijk voor je zenuwstelsel, huid en het houdt je botten en tanden gezond.

De sinaasappel wordt zo een beetje als symbool gezien als het gaat om Vitamine C maar er zijn verschillende fruit en groentesoorten die de sinaasappel omver blazen als het gaat om het aantal milligram Vitamine C per 100 gram. Bijvoorbeeld:

  • rode paprika
  • spruitjes
  • boerenkool
  • kiwi
  • aardbeien
  • peultjes
  • rode kool
  • olijven
  • spinazie

Tip 4: Anti-oxidanten

Dit zijn voedingsstoffen die voornamelijk voorkomen in plantaardig voedsel. Ze beschermen het weefsel en DNA in je cellen tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die aangemaakt worden in het lichaam. Vrije radicalen hebben als gunstig effect dat ze ongewenste bacteriën doden en beschadigde eiwitten opruimen. Helaas hebben vrije radicalen dus ook nadelige kanten. Ze kunnen in sommige gevallen namelijk ook gezonde cellen kapot maken. Dit proces ook wel oxidatieve stress genoemd ontstaat wanneer er te veel vrije radicalen op ongewenste plekken in je lichaam zitten. Antioxidanten beschermen de cellen tegen dit oxidatie proces en daarom ook de naam ANTI – oxidanten.

Dus zoals je kunt lezen is het belangrijk om voeding binnen te krijgen die rijk is aan antioxidanten. Voorbeelden hiervan:

KnoflookGemberKurkumaBlauwe bessen
Donkere chocolaArtisjokkenTomatenPecannoten
AarbeienSpirulinaChlorellaDruiven
BietenSpinazieZoete aardappelenWortel

Vermijd sterk bewerkte producten. Deze zitten namelijk vol met suikers, smaakversterkers, kleurstoffen, onnodig veel zout en andere kunstmatige toevoegingen die het lichaam en je weerstand niet goed doen.

Tip 5: Stress

Een ander aspect dat je weerstand aantast en je zeker moet proberen te vermijden is stress.

Door stress worden voedingstoffen minder goed opgenomen, je stofwisseling vertraagd waardoor je immuunsysteem verzwakt.

Stress is niet perse iets negatief, het is een chemische reactie in ons lichaam dat ervoor zorgt dat onze focus in opperste staat van paraatheid is. Het voelen van een soort druk die in de oertijd meer dan welkom was mocht je blootgesteld worden aan bijvoorbeeld gevaar. Zo kon een beetje stress als korte vluchtreactie ervoor zorgen dat we scherp waren wanneer gevaar voor eigen leven op de loer lag.

Teveel of een te lange periode van stress is niet goed voor de mens. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je last krijgt van mentale en lichamelijke klachten waardoor je niet meer goed kunt functioneren. Dit heeft weer invloed op je immuunsysteem.

Gelukkig zijn er allerlei activiteiten die je kunt doen om je stressniveau te verlagen.

Denk hierbij aan sporten, mediteren, yoga, ademhalingsoefeningen of een heerlijke lange  wandeling maken in een natuurlandschap.

Bronnen

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Blijf op de hoogte

Mis nooit exclusieve kortingsacties, heerlijke recepten en meer zodra je je aanmeld voor de Greenpowders update. Ontvang nu tijdelijk 10% korting op je eerste bestelling.

We zullen je gegevens nooit delen en je kunt je altijd weer afmelden.

Gerelateerde posts

Smoothies

Popeye’s Coffee

Wist je dat Popeye ook een enorme fan is van onze koffie smaak? Hij drinkt zijn koffie dan ook het liefst met een portie Coffee

Lees meer »
Smoothies

Hulk Smash Smoothie

The Hulk’s favoriete smoothie zit boordevol gezonde ingrediënten. Uitermate geschikt voor wanneer je de wereld moet redden en toch nog even snel je vitamientjes en

Lees meer »
Recepten

Vegan Linzen Dahl

Deze overheerijke linzen stoofpot is ook lekker met kikkererwten inplaats van linzen. Het wordt meestal met naanbrood gegeten maar is met rijst ook super! Ingrediënten

Lees meer »
Inspiratie

Greenpowders trots sponsor u-track atleten

Een groep van 12 atleten in Utrecht wordt klaargestoomd en voorbereid op een professionele carrière in de atletiek. Samen met partners helpen we ze met voedingsadviezen en producten om hun doelstellingen op een gezonde en verantwoorde manier waar te maken.

Lees meer »

Bedankt!

Hierbij jouw kortingscode voor 10% korting:

YES-VE-GAN-10

We sturen je ook nog een bevestiging met daarin de kortingscode en een gratis smoothie ebook.

Meld je aan voor korting

Ontvang 10% korting en smoothie ebook

Je ontvangt direct je kortingscode en we delen graag onze liefde voor heerlijke smoothies met je.

Winkelmand
Je winkelmand is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt