fbpx

Gemiddeld  bij 229 beoordelingen

7 veganistische tips voor je ontbijt

Ben je op zoek naar plantaardige en veganistische ontbijtideeën? Zoek niet verder want wij hebben voor jou onze lekkerste ontbijt tips op een rijtje gezet. Of je nou volledig plantaardig eet of juist aan het minderen bent met het eten van zuivel, eieren en vlees. In beide gevallen doe je er goed aan je dag goed te beginnen met deze vegan breakfast traktaties!

Tip 1: Toast met pindakaas

Onze eerste ontbijttip is toast met pindakaas. Het is iets wat we vaak eten omdat er aardig wat eiwitten inzitten en het super eenvoudig te bereiden is.

Bereidingswijze:

Je begint door een paar sneetjes brood te roosteren (pan, broodrooster of oven) Eenmaal crunchy en geroosterd smeer je daar een paar dikke lagen pindakaas overheen. En voila! Je ontbijt is ready. Simpeler ga je het niet vinden. Je kan uiteraard je sneetjes toast wat opvrolijken met een topping erop zoals vers fruit (blauwe bessen, banaan of aardbeien) Dadels of jam als je het makkelijk wilt houden.

Tip 2: Toast met tofu, hummus, avocado en tomaat

Voor tip 2 blijven we bij de toast. Dit vergt iets meer bereidingstijd omdat je tofu gaat bakken. Dit kan je eventueel ook alvast ‘s avonds doen. Wat dan een slim idee is om gelijk voor een paar dagen te preppen, want koud is het namelijk ook hartstikke lekker!

Bereidingswijze :

Je begint met het snijden van de tofu in plakken van ong. 1 cm dik. Eenmaal gesneden druk je het vocht uit de plakken met een stuk keukenpapier of een handdoek. Daarna smeer je beide kanten van je tofu in met kruiden. Wij gebruiken meestal kurkuma of ras el hanout. Hier kan je natuurlijk flink mee los experimenteren. Vegan pesto, Mexicaanse kruiden etc

Eenmaal ingesmeerd bak je de tofu plakken in olijfolie op middelmatig vuur aan beide kanten bruin. Dit duurt ong. 10 min.

In de tussentijd rooster je je sneetjes brood en smeer je er hummus op. Vervolgens een paar plakjes avocado en tomaat gevolgd door je plakken tofu. Nu alleen nog wat zout en peper toevoegen naar smaak en je ontbijt is klaar! Smullen maar.

Tip 3: Proteïne pannenkoeken

Zelfs allen de geur of het idee van pannenkoeken eten in de ochtend brengt al een glimlach op je gezicht, nietwaar? Wie lust er nou geen pannenkoeken als ontbijt.

Bereidingswijze:

Voor het beslag gebruik ik een kop plantaardige melk, een rijpe banaan, 3 à 4 eetlepels havermout, een snufje zout en 1 à 2 eetlepels Greenpowders vanille poeder.

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine of blender en mix dir totdat je een glad geheel krijgt. (Blijft het te dik dan voeg je wat plantaardige melk toe en als het te vloeibaar is voeg je wat havermout toe)

Zodra je een mooi beslag hebt is het tijd om de pannenkoeken te bakken. Je begint met het toevoegen van een klein beetje olie aan de voorverwarmde pan. Wanneer de olie goed heet is begin je met het bakken van je pannenkoeken. Eenmaal gebakken kun je ze serveren met vers fruit, chocopasta, agavesiroop of bijvoorbeeld appelstroop.

Tip 4: Scrambled tofu

Dit is 1 van onze favoriete gerechten. Deze plantaardige krachtpatser zit namelijk bommetje vol eiwitten. Hij is heerlijk, super makkelijk om te maken en het ziet er uit als echte scrambled eggs! Heerlijk met wat sneetjes brood als hartig ontbijt.

Bereidingswijze:

Verhit de olijfolie op middelhoog vuur. Voeg dan de kruiden en de knoflook toe aan de olie. Verkruimel met je handen de tofu tot kleine stukjes en gooi dit in de pan. Voeg het zout toe en bak op hoog vuur de tofu al roerend. Zodra de tofu goudbruin is gebakken zet je het vuur uit en strooi je de edelgistvlokken eroverheen. Roer dit geheel nog even flink door elkaar en, voilà je scrambled tofu is ready to eat!

Klik hier voor allerlei scrambled tofu variaties!

Tip 5: Smoothies

Smoothies zijn super handig omdat je heel gemakkelijk een volledig ontbijt kunt klaarmaken waar alle voedingsstoffen in zitten. Dit is natuurlijk superhandig als je in de ochtend niet veel tijd hebt. Een ander voordeel is dat je eindeloos kan variëren. Je zou met een beetje fantasie elke dag van de maand een andere smoothie kunnen maken.

De waky waky shaky is onze ontbijt favoriet. De ideale oplossing wanneer je snel de deur uit moet maar toch al je voedingsstoffen en een kop koffie binnen wilt krijgen.

Bereidingswijze:

Je neemt een blender en daar voeg je aan toe : Een kop koffie gevolgd door wat ijsklontjes, 200 ml soja melk, 25 gram havermout, snufje kaneel en een serving Greenpowders vanille poeder. Eventueel een banaan en wat amandelen om wat extra calorieën binnen te krijgen.

Voor meer smoothie recepten kan je kijken op Greenpowders vegan protein smoothies

Tip 6: Bananenbrood met extra eiwitten

Een dikke plak bananenbrood als ontbijt. wat een traktatie zeg. Het is onwijs lekker, gezond en het bevat ook nog is aardig wat eiwitten.

Bereidingswijze:

Je neemt een blender/ keukenmachine en voegt toe 3 rijpe bananen, 100 – 150 gram havermout, 50 gram Greenpowders vanille shake, ½ theelepel kaneel, snufje zout, half zakje bakpoeder en 2 chia-eggs

Zodra je beslag mengsel klaar is giet je dit in een cakevorm en zet je deze in het midden van je voorverwarmde oven. (200 graden) na ongeveer 45 minuten is je bananenbrood klaar!


Tip 7: Overnight oats met yogurt appel en kaneel

Zoals de naam je al doet vermoeden is dit een gerecht die je de avond van te voren klaarmaakt. Overnight oats is een ideale oplossing als je ‘s ochtends niet veel tijd hebt om te ontbijten maar toch met een goed gevulde buik de deur uit wilt gaan.

Bereidingswijze:

Om te beginnen neem je een kom en daar voeg je aan toe 50 gram havermout, een snufje kaneel, 1 eetlepel Greenpowders vanille shake. Dit roer je goed door elkaar en hieraan voeg je 300/350 ml plantaardige melk aan toe. Dit zet je je dan afgedekt in je koelkast voor de volgende ochtend. Eenmaal opgestaan en klaar om te ontbijten voeg je nog wat plantaardige yogurt en stukjes appel toe . Als topping zou je er bijvoorbeeld nog wat nootjes, bessen, rozijnen en/of stukjes gedroogde kokosnoot overheen kunnen strooien.

 

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Blijf op de hoogte

Mis nooit exclusieve kortingsacties, heerlijke recepten en meer zodra je je aanmeld voor de Greenpowders update. Ontvang nu tijdelijk 10% korting op je eerste bestelling.

We zullen je gegevens nooit delen en je kunt je altijd weer afmelden.

Gerelateerde posts

Smoothies

Popeye’s Coffee

Wist je dat Popeye ook een enorme fan is van onze koffie smaak? Hij drinkt zijn koffie dan ook het liefst met een portie Coffee

Lees meer »
Smoothies

Hulk Smash Smoothie

The Hulk’s favoriete smoothie zit boordevol gezonde ingrediënten. Uitermate geschikt voor wanneer je de wereld moet redden en toch nog even snel je vitamientjes en

Lees meer »
Recepten

Vegan Linzen Dahl

Deze overheerijke linzen stoofpot is ook lekker met kikkererwten inplaats van linzen. Het wordt meestal met naanbrood gegeten maar is met rijst ook super! Ingrediënten

Lees meer »
Inspiratie

Greenpowders trots sponsor u-track atleten

Een groep van 12 atleten in Utrecht wordt klaargestoomd en voorbereid op een professionele carrière in de atletiek. Samen met partners helpen we ze met voedingsadviezen en producten om hun doelstellingen op een gezonde en verantwoorde manier waar te maken.

Lees meer »

Bedankt!

Hierbij jouw kortingscode voor 10% korting:

YES-VE-GAN-10

We sturen je ook nog een bevestiging met daarin de kortingscode en een gratis smoothie ebook.

Meld je aan voor korting

Ontvang 10% korting en smoothie ebook

Je ontvangt direct je kortingscode en we delen graag onze liefde voor heerlijke smoothies met je.

Winkelmand
Je winkelmand is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt