fbpx

Gemiddeld  bij 229 beoordelingen

Hoe zit het nu met Vitamine B12?

Vitamine B12, Je hoort en leest er tegenwoordig steeds meer over. Op zich niet zo heel gek nu er steeds meer mensen vaker een stukje vlees laten staan of zelfs helemaal de overstap maken naar het veganisme.

Nu wordt een B12 tekort vaak geassocieerd met het niet eten van vlees. Het beeld dat het van nature in vlees voorkomt is nog steeds iets wat veel mensen denken. Dit is niet het geval en een B12 tekort komt voor bij allerlei verschillende soorten mensen. Ongeacht hun eetpatroon. Veganisten hebben dus niet perse vaker een tekort aan vitamine B12 dan niet-veganisten 

Wat is B12?

Vitaminen kan je onderverdelen in wateroplosbare ( C en B vitaminen) en vetoplosbare vitaminen ( A, D, E en K vitaminen). B12 is net zoals de andere B vitaminen wateroplosbaar (Dit houdt in dat je lichaam deze vitaminen niet goed kan opslaan. Een teveel aan deze vitaminen verlaat het lichaam dan ook via de urine). B12 is een apart geval. Deze wordt namelijk net als de vetoplosbare vitaminen wel goed opgeslagen in je lichaam. Dit betekent dat je lichaam voldoende B12 opslaat als voorraad waarmee je een tijd voort kan.

Je lichaam herbergt een vitamine B12-voorraad van circa 2 tot 5 milligram. Dagelijks verdwijnt 0,1 tot 0,2% van de totale B12-lichaamsreserve via je urine en gal

B12 is een essentiële voedingsstof die belangrijk is voor het goed functioneren van je lichaam. Met name het stofje cobalamine. Deze speelt een belangrijke rol bij allerlei belangrijke processen van het lichaam zoals een goede werking van de celstofwisseling, zenuwstelsel, immuunsysteem, het hart-en vaatstelsel en je maag-darmstelsel. Het niet binnenkrijgen, opnemen of omzetten van vitamine B12 kan zorgen voor een B12 tekort.

Komt vitamine B12 alleen voor in dierlijke producten?

B12 wordt geproduceerd door een bacterie die voorkomt in zeer mineraalrijk grond. Tegenwoordig is er door allerlei vervuilingen nog maar weinig B12 in de grond te vinden. Dieren in de vee industrie halen daardoor geen B12 meer uit de grond. Dit omdat ze haast nooit buiten komen. Als ze dan al buiten komen dan is het nog maar een klein beetje B12 wat zij binnen krijgen. Als oplossing daarop krijgen zij het ook als supplement toegediend. Speciaal samengesteld voedsel wat rijk is aan allerlei vitaminen en mineralen.

Vitamine B12 komt dus niet van nature voor in dierlijke producten. En we hebben dus ook geen vlees nodig om aan onze voedingsstoffen te komen. Zelfs niet als het gaat over B12.

B12 tekort

Een B12 tekort komt niet alleen voor bij veganisten en vegetariërs. Ook mensen die vlees eten hebben soms een B12 tekort. Vooral bij oudere mensen boven de 50 komt het vaker voor. Daarom is het voor iedereen belangrijk om naast het eten van verrijkte plantaardige alternatieven zoals vleesvervangers een B12 supplement te slikken. Tevens is het ook een goed idee om en eens in de zoveel tijd je B12 niveau te laten checken bij je huisarts. 

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B12 voor volwassenen is 2,8 mcg. Voor peuters is dat 0,7 mcg. Echter is de opname van vitamine B12 beperkt. Het is daarom noodzakelijk om een hogere dosering te nemen dan de ADH. Het is niet mogelijk om teveel vitamine B12 te nemen. Vitamine B12 wordt bovendien opgeslagen in de lever, waar een voorraad wordt aangelegd. Het is belangrijk om deze voorraad goed op peil te houden met een supplement.

Bronnen:

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Blijf op de hoogte

Mis nooit exclusieve kortingsacties, heerlijke recepten en meer zodra je je aanmeld voor de Greenpowders update. Ontvang nu tijdelijk 10% korting op je eerste bestelling.

We zullen je gegevens nooit delen en je kunt je altijd weer afmelden.

Gerelateerde posts

Smoothies

Popeye’s Coffee

Wist je dat Popeye ook een enorme fan is van onze koffie smaak? Hij drinkt zijn koffie dan ook het liefst met een portie Coffee

Lees meer »
Smoothies

Hulk Smash Smoothie

The Hulk’s favoriete smoothie zit boordevol gezonde ingrediënten. Uitermate geschikt voor wanneer je de wereld moet redden en toch nog even snel je vitamientjes en

Lees meer »
Recepten

Vegan Linzen Dahl

Deze overheerijke linzen stoofpot is ook lekker met kikkererwten inplaats van linzen. Het wordt meestal met naanbrood gegeten maar is met rijst ook super! Ingrediënten

Lees meer »
Inspiratie

Greenpowders trots sponsor u-track atleten

Een groep van 12 atleten in Utrecht wordt klaargestoomd en voorbereid op een professionele carrière in de atletiek. Samen met partners helpen we ze met voedingsadviezen en producten om hun doelstellingen op een gezonde en verantwoorde manier waar te maken.

Lees meer »

Bedankt!

Hierbij jouw kortingscode voor 10% korting:

YES-VE-GAN-10

We sturen je ook nog een bevestiging met daarin de kortingscode en een gratis smoothie ebook.

Meld je aan voor korting

Ontvang 10% korting en smoothie ebook

Je ontvangt direct je kortingscode en we delen graag onze liefde voor heerlijke smoothies met je.

Winkelmand
Je winkelmand is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt