fbpx

Gemiddeld  bij 223 beoordelingen

Sticky tempeh

Vandaag wil ik graag mijn favoriete tempeh recept met jullie delen!

Na vele pogingen het ultieme tempeh gerecht te maken ben ik er nu eindelijk achter wat de juiste verhoudingen zijn qua ingrediënten in de marinade, wat de juiste formaat van de plakken tempeh moet zijn en wat je er het beste bij kunt eten!

Tempeh wordt net zoals zijn broeder tofu gemaakt van sojabonen. Het verschil met tofu is dat tempeh wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Dit proces zorgt voor een verhoogt vitaminegehalte. Als je kijkt naar de voedingswaarden van tempeh dan bevat het naast veel vitaminen en mineralen zoals vitamine B2, ijzer, calcium, magnesium en selenium ook nog eens veel eiwit!
Per 100 gram bevat het zo een 12 tot en met 16 gram eiwit!

Benodigdheden voor de tempeh:

  • kokosolie 30 ml
  • blok tempeh (200 gr) 2 personen.
  • stukje gember
  • teentje knoflook
  • 2 bos uitjes
  • 1/2 theelepel sereh of 2 citroenbladeren
  • 6 eetlepels ketjap
  • 2 a 3 eetlepels chilli saus
  • 1 eetlepel pindakaas
  • stukje chilli peper
  • snufje zout
  • snufje peper

Bereidingswijze:

Snij de Tempeh in stukken van een 1/2 tot 1 cm dik. Voeg de helft van de olie toe aan een koekenpan en bak de stukken Tempeh totdat ze aan beide kanten goudbruin en lekker krokant zijn. Zodra je alle Tempeh gebakken hebt leg je dit op een bord voor later.

Nu voeg je de rest van de olie toe aan je koekenpan. Zodra je olie goed warm is voeg je de fijngesneden knoflook, gember, lente ui, chilli-peper en je halve theelepel sereh (of citroenblaadjes) toe aan de olie en fruit je dit een paar minuten op laag tot gemiddeld vuur. Voeg nu de ketjap, chilli-saus, pindakaas, zout en peper toe en roer dit op laag vuur een paar keer goed door totdat het een glad geheel wordt.

Zodra het sausje begint te borrelen voeg je de stukken gebakken Tempeh toe aan het sausje en laat je dit lekker een paar minuten op laag vuur intrekken. Draai zo nu en dan de stukken tempeh om zodat je sticky sauce aan beide kanten van je stukken Tempeh intrekt.

Ter suggestie zou je wat gebakken seasamzaadjes er overheen kunnen strooien.

Je kan je Sticky Tempeh serveren met witte rijst en een mix van heerlijke gebakken groenten zoals Broccoli, Paksoi, Champignons en sugarsnaps. Iets zoetigs zoals stukjes mango is ook heel lekker!

Enjoy!

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Blijf op de hoogte

Mis nooit exclusieve kortingsacties, heerlijke recepten en meer zodra je je aanmeld voor de Greenpowders update. Ontvang nu tijdelijk 10% korting op je eerste bestelling.

We zullen je gegevens nooit delen en je kunt je altijd weer afmelden.

Gerelateerde posts

Smoothies

Popeye’s Coffee

Wist je dat Popeye ook een enorme fan is van onze koffie smaak? Hij drinkt zijn koffie dan ook het liefst met een portie Coffee

Lees meer »
Smoothies

Hulk Smash Smoothie

The Hulk’s favoriete smoothie zit boordevol gezonde ingrediënten. Uitermate geschikt voor wanneer je de wereld moet redden en toch nog even snel je vitamientjes en

Lees meer »
Recepten

Vegan Linzen Dahl

Deze overheerijke linzen stoofpot is ook lekker met kikkererwten inplaats van linzen. Het wordt meestal met naanbrood gegeten maar is met rijst ook super! Ingrediënten

Lees meer »
Inspiratie

Greenpowders trots sponsor u-track atleten

Een groep van 12 atleten in Utrecht wordt klaargestoomd en voorbereid op een professionele carrière in de atletiek. Samen met partners helpen we ze met voedingsadviezen en producten om hun doelstellingen op een gezonde en verantwoorde manier waar te maken.

Lees meer »

Bedankt!

Hierbij jouw kortingscode voor 10% korting:

YES-VE-GAN-10

We sturen je ook nog een bevestiging met daarin de kortingscode en een gratis smoothie ebook.

Meld je aan voor korting

Ontvang 10% korting en smoothie ebook

Je ontvangt direct je kortingscode en we delen graag onze liefde voor heerlijke smoothies met je.

Winkelmand
Je winkelmand is leeg.

Het lijkt erop dat je nog geen keuze hebt gemaakt