Zonder twijfel de meest gestelde vraag die elke veganist krijgt.

‘’Waar haal je je eiwitten vandaan en is dat dan wel genoeg voor je als je sport?’’

Het imago dat een vegan zwak is, mindere sportresultaten behaalt en dat een veganistisch dieet niet voldoet om de prestaties van atleet te ondersteunen behoort tot de verleden tijd. 

Veganisme groeit met de dag en we zien juist steeds meer atleten die fantastische resultaten behalen met plantaardige eiwitbronnen. 

Wanneer je aan sport doet is het belangrijk dat je na een zware training voldoende eiwitten binnen krijgt.

Eiwitten bevatten namelijk belangrijke aminozuren die de basis bouwstenen vormen en essentieel zijn voor groei, herstel en allerlei andere lichamelijke processen die te maken hebben met energie, herstel, spier en krachttoename

Je lichaam produceert zelf niet-essentiële aminozuren, maar moet acht of negen essentiële aminozuren aangeleverd krijgen uit voeding.

Het idee dat plantaardige eiwitbronnen minder goed voor je zijn in vergelijking met dierlijke eiwitten is achterhaald

Omdat de meeste plantaardige eiwitbronnen niet alle essentiële aminozuren bevatten en eiwitten uit dierlijke producten vaak wel over de essentiële aminozuren beschikken, dien je als vegan slim te kiezen en verschillende plantaardige eiwitbronnen te combineren voor het ideale aminozuurprofiel. Alleen dan kan je jouw lichaam alle eiwitten geven dat het nodig heeft voor optimale herstel en spiergroei.

Gebruik je fantasie en combineer er op los. Voorbeelden van producten met hoge plantaardige eiwitgehalte zijn Tofu, peulvruchten, zaden, bonen, noten en groente zoals broccoli of spinazie.  

Voldoende eiwitten tot je nemen als vegan is is geen rocketscience. We leven in een tijdperk waarin het veganisme enorm aan het groeien is. Elke week komen er nieuwe plantaardige producten bij in de supermarkt en worden er vegan opties toegevoegd aan menu’s in eetgelegenheden door het hele land.

Het wordt alleen maar mooier en makkelijker!